Stappenplan hypotheek - In vijf stappen je hypotheek rond Viisi – Hypotheken voor academici

In 5 stappen je hypotheek geregeld

Stappenplan hypotheekadvies

Wat komt er kijken bij het regelen van je hypotheek?

Wil je een woning kopen of je huidige hypotheek oversluiten en ben je op zoek naar het beste hypotheekadvies? Lees dan in dit stappenplan hoe het volledige traject bij Viisi verloopt.

Hoe beginnen we?

Het hangt van je situatie af waar we beginnen. Ben je in bieding of heb je al een geaccepteerd bod? Dan kun je gelijk naar stap 1: de vrijblijvende telefonische afspraak met een adviseur. Als je denkt aan het kopen van een woning en je oriënteert je op de woningmarkt, beginnen we altijd met een Eigen Woning Seminar. In één avond nemen onze adviseurs je mee in alles wat erbij komt kijken als je een eigen woning gaat kopen. Alle fases komen aan bod: oriënteren, zoeken, kopen en financieren van je toekomstige woning. Verder is er ruimte voor vragen en we sluiten af met een gezellige borrel. Wil je na het seminar een bod gaan uitbrengen, kun je naar stap 1: de vrijblijvende telefonische afspraak met een adviseur. Bel ons hiervoor op 020 811 8800.

Stap 1: Telefonische afspraak met een adviseur

Om je zo snel mogelijk te kunnen helpen, starten we ieder adviestraject met een kosteloze, telefonische afspraak met een adviseur (ca. 30 min). Nadat je online je gegevens hebt achtergelaten, neemt ons supportteam snel contact op om de telefonische afspraak in te plannen. Tijdens de telefonische afspraak:

  • Kun je aangeven wat je situatie is en wat je wensen zijn.
  • Bespreken we waar je in jouw situatie specifiek rekening mee kunt houden.
  • Kunnen wij je bijna altijd direct inzicht geven in de mogelijkheden die je hebt en de meest dringende vragen beantwoorden (haalbaarheid financiering, hoelang duurt mijn hypotheektraject, wat worden mijn maandlasten enz.).
  • Leggen we uit wie wij zijn en hoe wij werken (zie ook tarieven & voorwaarden).
  • Kan er meteen een vervolgafspraak gemaakt worden voor het adviesgesprek, als je snel een nieuwe hypotheek nodig hebt.
  • Geven we indien nodig tips voor het onderhandelen over een woning. Verder kunnen we je in contact brengen met een voorgeselecteerde makelaar uit ons netwerk.
  • Maakt de adviseur voor jou een op maat gemaakte checklist in MijnViisi met te verzamelen gegevens ter voorbereiding op het adviesgesprek.

Stap 2: Adviesgesprek (op kantoor)

Op het moment dat je een hypotheek nodig hebt, maken we een afspraak voor een adviesgesprek.

Om je gesprek en de acceptatie van je hypotheek zo vlot mogelijk te laten verlopen, bereiden wij ons graag goed voor. Je kunt ons hierbij helpen door de gevraagde informatie ten minste 3 werkdagen voor het gesprek aan te leveren via MijnViisi. Dit is een beveiligde en persoonlijke omgeving om documenten digitaal te verzamelen. We hebben handige tips en instructies op onze website staan zodat je de hypotheekdocumenten in één keer goed kunt aanleveren.

Er vindt hierna intern bij ons een verkorte check plaats of de documenten correct zijn aangeleverd. Het doel van deze verkorte check is om eenvoudige en veel voorkomende “foutjes” eruit te halen en zo de kans op een snelle goedkeuring van de hypotheek te vergroten.

Verder vragen we je ook voorafgaand aan het gesprek om jouw wensen en ervaringen aan te geven in een online klantprofiel. Hiervoor ontvang je een aparte uitnodiging.

Tijdens het adviesgesprek:

  • Willen wij graag weten wie je bent, wat je doelen zijn en wat je verwachtingen zijn.
  • Vragen wij of je je kunt vinden in onze werkwijze en tarieven.
  • Geven we informatie over verschillende hypotheekconstructies.
  • Vergelijken wij de rente en doorlooptijden van verschillende hypotheekverstrekkers.
  • Adviseren we je over voorwaarden die in jouw situatie van belang zijn en helpen we bij het maken van de juiste keuzes.
  • Berekenen we exact wat je nieuwe netto en bruto maandlasten zijn.
  • Geven wij je inzage in de risico’s (o.a. overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid) en laten zien wat de best passende oplossingen van verschillende hypotheekverstrekkers en verzekeraars zijn.
  • Ontvang je onze opdracht tot dienstverlening. Hierin staan onze werkzaamheden en de kosten voor ons advies. Onze tarieven zijn ook besproken tijdens de telefonische afspraak.
  • Ontvang je een beknopt financieel overzicht op basis waarvan je een weloverwogen keuze kunt maken welk hypotheekvoorstel je het meest aantrekkelijk vindt.
  • Helpen we je graag met alle vragen die je nog hebt!
Geïnteresseerd? Neem contact op

 

 

 

Stap 3: Hypotheekrente-aanbod

  • Je gaat akkoord met onze opdracht tot dienstverlening en hebt deze tijdens het adviesgesprek getekend of na het gesprek ondertekend naar ons verstuurd.
  • Wij vragen de hypotheekofferte van jouw keuze aan. Ter voorbereiding raden we je aan om alvast onze handleiding hypotheekofferte door te lezen. Hierin staat helder omschreven welke termen en voorwaarden in je hypotheekofferte terugkomen.
  • Indien een taxatie noodzakelijk is, dan kun je die via ons aanvragen. Vaak hebben we de taxatie al eerder voor je aangevraagd (voorafgaand aan het adviesgesprek).
  • Vaak is het verplicht of gewenst om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Wij vergelijken de verschillende aanbieders en begeleiden je bij het afsluiten van de meest gunstige verzekering afgestemd op jouw situatie.
  • Je ontvangt van ons een uitgebreid financieel plan met daarin o.a. de conclusies van de inventarisatie en het advies.
  • Zo snel mogelijk ontvang je een concept hypotheekofferte (soms wordt dit renteaanbod genoemd). Hoe lang dit duurt, hangt af van de gekozen hypotheekverstrekker. In de offerte staan onder andere de hypotheekvorm, het hypotheekbedrag, het rentepercentage, je maandbedrag, de rentevaste periode en de voorwaarden.
  • Indien gewenst maken wij een (telefonische) afspraak om de concept hypotheekofferte met je door te nemen.

Als de concept offerte aansluit op je wensen, kun je deze tekenen en uploaden in MijnViisi.

Stap 4: Acceptatie en definitieve hypotheekofferte

  • Nadat we alle benodigde documenten van je hebben ontvangen vindt er een uitgebreide interne check plaats.
  • We houden je op de hoogte als er mogelijk aanvullende documenten van je nodig zijn. Dit is tevens te volgen in MijnViisi. Voor een snellere acceptatie van je hypotheek leveren wij bij voorkeur alle documenten in één keer correct en volledig aan bij de hypotheekverstrekker.
  • Bij aankoop van een woning is belangrijk dat de termijn van je financieringsvoorbehoud pas verloopt nadat je het definitieve akkoord van de hypotheekverstrekker hebt ontvangen.
  • Bij het oversluiten van je hypotheek is het belangrijk dat je tijdig een aflosnota opvraagt bij de huidige hypotheekverstrekker in verband met een opzegtermijn.
  • Zodra alle stukken door de hypotheekverstrekker positief beoordeeld zijn, ontvang je de definitieve hypotheekofferte. De definitieve offerte is bindend voor de hypotheekverstrekker binnen de aangegeven termijn. Nadat je deze getekend retour hebt gestuurd, is je hypotheek rond. Je kunt nu een afspraak maken bij de notaris.
  • De getekende definitieve offerte is beperkt geldig. De geldigheid is terug te vinden in de offerte. Binnen deze termijn moet de hypotheekakte bij de notaris ondertekend zijn.
  • Als je een langere geldigheidsduur nodig hebt, kunnen wij een offerte aanvragen met een geldigheid tot maximaal 12 maanden.
  • Indien nodig kunnen we je helpen met het stellen van een bankgarantie.
  • Verder kunnen wij je helpen met het regelen van je woonhuis-, inboedel- en al je overige verzekeringen.

Stap 5: Bij de notaris

  • De hypotheekverstrekker maakt het geld op verzoek van de notaris over naar de derdengeldenrekening van de notaris. Je krijgt van de notaris een nota van afrekening waarin de exacte kasstromen staan.
  • Leg je naast de hypotheek ook eigen geld in? Bespreek dan met de notaris wanneer dit geld uiterlijk op de derdengeldenrekening van de notaris moet staan.
  • Als je een verbouwing meegefinancierd hebt, zal de hypotheekverstrekker hiervoor meestal een bouwdepot openen. Het bouwdepot wordt meestal niet overgemaakt naar de notaris. Je ontvangt van de hypotheekverstrekker instructies over het gebruik hiervan.
  • Tot slot teken je bij de notaris de akte(s) en is de financiering (en aankoop) geregeld!

Eerste incasso door hypotheekverstrekker

De eerste incasso door de hypotheekverstrekker vindt meestal pas plaats wanneer de eerste volledige kalendermaand is verstreken nadat je bij de notaris bent geweest. Hierdoor wijkt het eerste incassobedrag vaak af van de maandbedragen uit de hypotheekofferte. De eerste incasso bestaat uit de volgende onderdelen:

  • de rente over de eerste volledige kalendermaand
  • plus de rente over de niet volledige vorige maand, waarin de hypotheekakte bij de notaris is getekend
  • de aflossing (eventueel inleg of premie) over de eerste volledige kalendermaand

En vervolgens… je hypotheek onderhouden

Het kan zijn dat je in de toekomst je hypotheek wilt aanpassen. Bijvoorbeeld in het geval van (nog) een verbouwing, gezinsverandering of een nieuwe woning. Je situatie blijft veranderen. Ook in de toekomst blijft Viisi je graag tot dienst!

  • Erkenningen

  • Vragen? Bel 020 8118800 of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

    Alles wat jij moet weten over de hypotheek die bij jou past.