Heb jij je droomhuis gevonden? Dan heb je vast ook al goed nagedacht over je gewenste hypotheekvorm en een hypotheekadviseur. Maar weet je ook al op welke notariskosten je moet rekenen? Wij zetten op een rij welke notariskosten je bij het afsluiten van een hypotheek kunt verwachten.

Notariskosten hypotheek

Check de tarieven

Je ontkomt er niet aan als je een huis koopt: de notariskosten. De notaris is de enige die bevoegd is om het eigendom van een woning en het afsluiten van een hypotheek rechtsgeldig vast te leggen. De tarieven die de notaris rekent kunnen echter sterk verschillen.

Het is dus handig om even rond te kijken en verschillende offertes op te vragen. Vraag hierbij altijd om een gespecificeerde offerte, zodat je precies kan inzien wat je krijgt en welk bedrag je daarvoor betaalt. Wil je bijvoorbeeld ook een samenlevingsovereenkomst laten opstellen? Geef dat dan al aan bij het opvragen van de offerte!

Tip: Viisi werkt samen met de Nationale Notaris, waardoor je zeker bent van een goede service en een vast tarief van € 1.195 (all-in voor de leveringsakte en hypotheekakte vanaf 2019).

Notaris bij nieuwbouw

Ga je voor een nieuwbouwwoning? Dan kun je in sommige gevallen de notaris niet zelf kiezen, maar krijg je een zogenaamde projectnotaris toegewezen. Zo’n projectnotaris weet alles over ‘jouw’ nieuwbouwproject, waardoor je notariszaken zo soepel mogelijk verlopen.

Notariskosten

Hieronder vind je de notariskosten die je in de meeste gevallen kunt verwachten.

1. Leveringsakte: € 500 – € 1.000

De leveringsakte is het document waarmee de woning officieel wordt geleverd en op jouw naam komt te staan. In de leveringsakte staan ook de voorwaarden opgenomen die in de koopovereenkomst zijn vastgelegd.

Als je een bestaande woning koopt, heb je vaak te maken met de zogenaamde kosten koper. Dit betekent dat je o.a. de leveringsakte uit eigen zak moet betalen. Bij een nieuwbouwwoning betaalt de verkoper de leveringsakte.

2. Hypotheekakte: € 500 – € 1.000

Met de hypotheekakte wordt de hypotheekofferte van de geldverstrekker officieel ondertekend. Het huis waarvan je zojuist eigenaar bent geworden wordt hiermee bezwaard met een hypotheek. Als koper heb je vanaf dit moment dus een hypothecaire lening op je naam staan. Je legt hiermee ook vast dat de geldverstrekker het huis als onderpand krijgt, tot de lening is afbetaald. De geldverstrekker mag het huis dus verkopen als je je lening niet kan terugbetalen.

3. Samenlevingsovereenkomst (indien nodig): € 200 – € 600

Sluit je de hypotheek af op naam van jou én van je partner? Dan is het handig om ook een samenlevingscontract laten opstellen (mits je niet al getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt). Ook dit doet de notaris voor je. Laat je door hem of haar ook adviseren over de inhoud van het samenlevingscontract en eventueel testament(en).

Om te laten vastleggen wat er allemaal in de samenlevingsovereenkomst komt te staan, maak je meestal nog een aparte afspraak met de notaris. Denk bijvoorbeeld na over de verdeling van bezittingen en kosten. Op basis van dit gesprek stelt de notaris het uiteindelijke samenlevingscontract op. Je ondertekent deze vaak gelijktijdig met de hypotheekakte en leveringsakte.

4. Inschrijfkosten Kadaster: € 77 – € 126

De overdracht van het huis is pas afgerond als de notaris een afschrift van de leveringsakte en hypotheekakte inschrijft bij Kadaster en de openbare registers. Je betaalt je notaris dus ook voor deze dienst. Check van tevoren goed of deze kosten bij de prijs zijn inbegrepen, of apart berekend worden.

Overige kosten die je via de notaris overmaakt

De kosten voor de bovenstaande diensten gaan naar de notaris, als betaling voor de uitgevoerde diensten. Maar als koper moet je meer naar de notaris overmaken voor het overdrachtsmoment. De notaris maakt deze bedragen dan namens jou over naar derde partijen. Dit zijn in de meeste gevallen:

5. Waarborgsom (aanbetaling)

Vóór de overdracht bij de notaris maak je de zogenaamde waarborgsom over. De verkoper vraagt vaak 10% van de koopsom als aanbetaling op de koopsom. Dit kun je zelf overmaken via de notaris, indien je daarvoor genoeg eigen geld hebt. Financier je de hele koopsom in je hypotheek? Dan krijg je de waarborgsom (na verrekening met de andere kosten) na de overdracht weer terug. Een andere optie is een bankgarantie: hiermee belooft de geldverstrekker dat de verkoper indien nodig de waarborgsom uitbetaald krijgt. De bankgarantie kost je maximaal 1% van de waarborgsom.

6. Verrekeningen lasten, heffingen, etc.

De vorige eigenaar van de woning heeft vaak al voor een heel kalenderjaar betaald voor de gemeentelijke belastingen, heffingen en eventuele kosten van de VvE. Als koper neem je deze lasten over vanaf het moment van overdracht.

7. Overdrachtsbelasting

Bij de koop van een huis moet je ook overdrachtsbelasting betalen. Deze belasting bedraagt 2% van de koopsom. Via de notaris wordt dit bedrag naar de Belastingdienst overgemaakt.

8. NHG

Koop je een huis met Nationale Hypotheek Garantie (NHG)? Dat kost je eenmalig 1% van je totale hypotheekbedrag. Dit wordt ook wel de NHG-borgtochtprovisie genoemd.

In overleg met de notaris kun je ook nog de taxatiekosten, de eventuele hypotheekadvieskosten en de kosten van een eventuele aankoopmakelaar via de notaris betalen. De meeste kopers maken dit echter zelf over naar de genoemde partijen.

Hoe zit het in jouw situatie?

Elke koop is anders. Het is daarom verstandig om eerst met je hypotheekadviseur te checken wat je in ieder geval moet laten vastleggen bij de notaris. Zo weet je precies wat je kan vragen bij het opvragen van offertes voor de notariskosten.

Maak hieronder een belafspraak voor een vrijblijvend eerste adviesgesprek.

Maak direct een belafspraak