Viisi Talk #23 - 28 november 2019 - Lennard Toma

Doe maar normaal

00:10 In 2014 begon Lennard Toma bij marketing- en IT-bedrijf Keytoe. Het groeiende bedrijf beschouwde hij als zijn eigen speeltuin, waar hij experiment na experiment uitvoerde en daarmee de organisatie wist om te toveren tot een bijzonder progressieve organisatie. Een plek waar geen management meer is en de 45 Kollega’s alles voor het zeggen hebben. Van aannemen van nieuwe collega’s, tot salaris bepalen, tot elkaar ontslaan (een zelfsturende ontslagronde die in 2018 flink het landelijk nieuws haalde), tot de strategie, de dienstverlening, de aandelen en nog veel meer. Volgens Lennard zorgt dit ervoor dat de collega’s een gevoel van autonomie en eigenaarschap hebben, wat bijdraagt aan hun werkgeluk. Op de reis daar naartoe ging van alles mis. Verkeerde besluitvormingsprobeersels, spontaan opsplitsen in zelfsturende cellen zonder voorbereiding, een oprichter die de boel soms zonder opzet terugdraaide. In deze Viisi Talk vertelt Lennard er open en bloot over. Lennard schreef een boek over de transitie en alle obstakels die ze bij Keytoe tegenkwamen, genaamd '99 Problems But The Boss Ain’t One'. Hij is samen met 'de boel verstierende oprichter' Cedrick Muchall, KeytoeY begonnen, de spinoff die nog wat stapjes verder experimenteert en probeert de norm in Nederland op dit gebied te veranderen. Daarnaast is zijn podcast 'Hoe dan?!' overal te beluisteren en schrijft hij voor verschillende sites als Sprout en Corporate Rebels.

Viisi Talk #22 - 24 okt 2019 - Niels Berndsen, Kantar

De kloof tussen merkbelofte en klantbeleving

Veel organisaties hebben duidelijk gedefinieerde merkbeloften. Maar in hoeverre komt die belofte terug in de beleving die klanten hebben wanneer ze contact met je hebben? In deze Viisi Talk legt Niels Berndsen van Kantar uit hoe je de kloof tussen merkbelofte en klantbeleving kunt dichten. Daarbij kijkt hij specifiek naar de Nederlandse bankensector, aan de hand van ervaringen van klanten (en prospects) met banken. Tot slot geeft hij ook inzage in hoe Viisi's klanten onze eigen merkbeloften beleven. De sound bites: * Om de kloof tussen merkbelofte en klantbeleving te dichten, werken merk-, communicatie- en customer experience (CX)-specialisten steeds meer samen aan geïntegreerde programma’s (branded customer journeys). * Bijna alle organisaties hebben een purpose of een visie. Maar succesvolle bedrijven maken een directe vertaling hiervan naar het gewenste gedrag van alle medewerkers zodat klanten de purpose ook als zodanig ervaren. Niels Berndsen is Regional Director Customer Experience bij Kantar. Kantar (voorheen TNS NIPO) is een toonaangevend bedrijf op het gebied van data, insights en advies. Via een breed scala aan onderzoeks- en consultancydisciplines biedt Kantar inzichten en strategie-advies aan organisaties.

Viisi Talk #21 - 17 oktober 2019 - Cees van Lotringen

Tot hier en nu verder

Een stip op de wereldkaart, meer is het niet. En toch is Nederland al 400 jaar één van de meest succesvolle landen ter wereld. Wat is het geheim? En hoe wordt voorkomen dat deze succesformule uitgewerkt raakt? In deze Viisi Talk over zijn boek 'Tot hier en nu verder' duikt Cees van Lotringen zowel in de nationale- als in zijn eigen (familie)geschiedenis om hierop een antwoord te geven. De soundbites: * Ons tijdperk kenmerkt zich door een transitie naar een nieuw tijdvak. Alleen door te veranderen, kunnen we het oude behouden. * Er zijn in deze transitie voor Nederland en Europa 3 belangrijke uitdagingen: klimaat, migratie & integratie, kunstmatige intelligentie. * Europa is meer dan een politieke en economische unie: het is een waardegemeenschap van mensen met eenzelfde soort geschiedenis. Cees van Lotringen is journalist, ondernemer en schrijver. Hij was onder meer adjunct-hoofdredacteur bij Het Financieele Dagblad. Daarna richtte hij in 2008 Fondsnieuws op, het grootste platform voor beleggingsprofessionals in Nederland.

Viisi Talk #20 - 4 oktober 2019 - Thijs Launspach

Werken met millenials

Wat kenmerkt de generatie millenials? En wat zijn hun kwetsbaarheden waar je als werkgever rekening mee kunt houden? In deze Viisi Talk legt Thijs Launspach uit welke kenmerken verschillende generaties hebben, en hoe millenials hun eigen kenmerken hebben. Hij gaat daarbij in op hun sterke punten en hun kwetsbaarheden, zoals een hogere gevoeligheid voor stressvolle situaties. Hij reikt praktische tips aan hoe je als werkgever of leidinggevende hier rekening mee kunt houden in de begeleiding van deze doelgroep. De soundbites: * In de millenial-doelgroep komen meer burn-out gevallen voor dan in andere leeftijdsgroepen. Wees je als werkgever hier bewust van. * Millenials hebben een grote behoefte aan duidelijke rolmodellen op de werkvloer. Dit zijn niet de mensen met de meest fantastische praatjes, maar zij die jou kunnen leren hoe werken precies werkt. Thijs Launspach is psycholoog, schrijver en spreker. Hij publiceerde onder andere over millennials, keuzestress en drukte.