Het is 1 maart! Dat betekent dat de belastingaangifte over 2022 ingevuld kan worden. En dat je dus geld terug kunt krijgen. Of moet bijbetalen. Als je de aangifte vóór 1 april doet dan krijg je een teruggave uiterlijk 1 juli op je rekening gestort.

Maar hoe vul je die aangifte nou eigenlijk goed in? Wij helpen je graag met tips en een handige checklist als je in 2022 een hypotheek hebt afgesloten.

Belastingplan 2024

Tip 1: Begin op tijd maar niet té op tijd

Begin op tijd met het invullen van je belastingaangifte. Hoe eerder je begint, hoe meer tijd je hebt om zaken uit te zoeken en om vragen te stellen. Zorg er ook voor dat je alle benodigde documenten bij de hand hebt voordat je begint.

Maar, de ervaring leert dat het op 1 maart zelf én op de dagen daarna heel erg druk is. De kans is in de eerste week groot dat je niet kunt inloggen of dat het aangifteprogramma erg traag werkt. Wil je dit voorkomen? Verzamel dan alle informatie in de eerste week van maart en wacht met invullen tot halverwege maart.

Tip 2: Controleer de vooraf ingevulde gegevens

De Belastingdienst heeft al veel gegevens voor je ingevuld. Controleer deze gegevens goed en pas ze aan waar nodig. Zo voorkom je fouten en vertragingen bij het verwerken van je aangifte. Let met name op of de gegevens over de hypotheek goed zijn ingevuld. Soms valt een bepaald leningdeel namelijk niet in Box 1 (mét hypotheekrenteaftrek) maar in Box 3 (geen hypotheekrenteaftrek) of andersom.

Tip 3: Maak gebruik van aftrekposten

Er zijn verschillende aftrekposten waar je mogelijk recht op hebt. Denk bijvoorbeeld aan aftrekposten voor inleg in een pensioenrekening, premie voor een AOV (arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ondernemers), giften aan goede doelen en natuurlijk de hypotheekrente en de éénmalige kosten voor het afsluiten van de hypotheek. Meer weten over aftrekbare kosten voor de eigen woning? Lees dan ons artikel: aftrekbare kosten eigen woning.

Tip 4: Denk aan de toeslagen

Als je recht hebt op toeslagen, dien dan je aangifte op tijd in. Zo voorkom je dat je te weinig toeslag ontvangt of later moet terugbetalen. En meld je aan of meld je af als het recht op toeslagen ontstaat of verdwijnt.

Tip 5: Schakel hulp in indien nodig

Als je het lastig vindt om je belastingaangifte in te vullen, kun je hulp inschakelen van een belastingadviseur. Je kunt een belastingadviseur vinden bij jou in de buurt via bijvoorbeeld Advieskeuze.nl.

Checklist hypotheek & woning voor je belastingaangifte

Heb je een hypotheek afgesloten of gewijzigd? Heb je een woning gekocht of verkocht? Om ervoor te zorgen dat je niets vergeet bij het invullen van je belastingaangifte, hebben we hierbij een handige checklist opgesteld. Zorg dat je de volgende gegevens in elk geval correct opgeeft:

  • Heb je een woning gekocht of verkocht? Houd dan de nota van afrekening bij de hand, met daarop:
    • Taxatiekosten
    • Kosten Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
    • Verlengingskosten hypotheekofferte (ook wel bereidstellingsprovisie genoemd)
    • Kosten hypotheekadvies en -bemiddeling. Vaak staat dit niet op de nota van afrekening maar heb je hiervoor een aparte factuur ontvangen.
    • Let op: als je een van deze kosten vóór de overdracht bij de notaris al had betaald (bijvoorbeeld de kosten van je hypotheekadviseur), pak dan de factuur zelf erbij.
    • Bij verkoop: de opbrengst van de woning en de hypotheekschuld met verkoopkosten. Dit is van belang om de fiscale overwaarde te berekenen in het kader van de bijleenregeling. Wil je hierover advies of uitleg? Neem dan gerust contact op met je Viisi-adviseur.
  • Jaaroverzicht 2022 van je huidige hypotheek (als je die hebt)
  • WOZ-waarde (Let op: het gaat om de WOZ-beschikking die je begin 2022 hebt ontvangen, hierop is de peildatum 1 januari 2021)

Hulp nodig bij je belastingaangifte?

Heb je twijfel bij het invullen? Of wil je advies over je hypotheek en de belasting? Neem dan contact op met je Viisi-adviseur of bel ons op het algemene nummer 020 811 8800.

Succes met het invullen van je belastingaangifte!

Deel dit artikel: