Onze purpose

Waarom is Viisi opgericht?

  • Wij willen de financiële wereld veel beter, duurzamer en meer langetermijngericht maken.
  • Wij willen een omgeving creëren waarin iedereen bij Viisi zijn of haar eigen dromen, ‘persoonlijke why’, kan verwezenlijken.

Onze Viisionairs krijgen de ruimte om hier iedere dag op hun eigen manier een invulling aan te geven. Door een inspirerende, spannende werkomgeving te creëren waar volop ruimte is voor initiatief, kan iedereen zijn passie kwijt in zijn werk. ‘Do what you love, love what you do.’ Door iedereen de mogelijkheid te bieden om zijn of haar eigen dromen te verwezenlijken, komen we iedere dag een stap dichter bij onze ‘purpose’.

Meer over onze purpose vind je ook op Viisi Labs

Dit is onze Viisi circle

Viisi-cirkel 3.0

1. People first
Het begint allemaal met onze eigen mensen: de Viisionairs.

2. Clients second
Iedere dag zetten wij ons volop in om onze klanten blij te maken.

3. Shareholders third
Financiële gezondheid om op de lange termijn sterk te blijven.

4. Do not forget society!
We zijn ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en zijn blijvend bezig hier een bijdrage aan te leveren.

Als je meer wil weten over werken met passie en vanuit je ‘persoonlijke why’, dan is deze TED-talk van Simon Sinek een echte aanrader!

1. People first

Misschien zou je verwachten dat klanten bij ons op de eerste plaats komen, maar nee. Wij zijn er heilig van overtuigd dat onze mensen op de eerste plaats komen. Intrinsiek gemotiveerde mensen houden zich niet aan functiebeschrijvingen, maar gaan samen met collega’s continu op zoek naar hoe alles beter en efficiënter kan. De juiste mensen managen zichzelf. Op het moment dat we ons dat realiseerden, hebben we besloten aan de slag te gaan met Holacracy.

2. Clients second

Wij geloven dat gelukkige mensen een voorwaarde zijn voor tevreden klanten, niet omgekeerd. Juist als een organisatie groter wordt en het werk complexer, is het belangrijk dat iedereen uit zichzelf op zoek gaat naar de beste oplossing voor een klant. Dat is wat leidt tot echte klanttevredenheid. Kortom, klanttevredenheid moet geborgd zijn in je cultuur. Richard Branson legt dit goed uit in onderstaande video.

Wij geloven dat als iedereen bij ons echt plezier in hun werk heeft, onze klanten daar als een soort natuurlijk, onvermijdelijk gevolg, ook gelukkig van worden.

Samen zijn we steeds op zoek naar hoe wij onze klanten nog beter kunnen helpen. Dit doen we aan de ene kant door klanten zoveel mogelijk bij het proces te betrekken en daarmee de customer journey steeds te verbeteren. Aan de andere kant proberen we ook simpelweg saai en repetitief werk te automatiseren. Die tijd investeren we liever in nieuwe projecten.

3. Shareholders third

Kwaliteit en lange termijn groei vinden wij veel belangrijker dan korte termijn resultaten. Groei is geen doel op zich, maar een gezonde, beheerste groei is een mogelijkheid om de financiële wereld duurzamer te maken. Daarnaast biedt groei iedereen binnen het bedrijf mogelijkheden om mee te groeien en eigen ideeën binnen Viisi te verwezenlijken.

Dit noemen wij ‘home grown’. Als er nieuwe uitdagingen of mogelijkheden ontstaan, geven wij die nieuwe verantwoordelijkheden het liefst aan onze eigen mensen. Ook als zij nog niet zoveel werkervaring hebben. Onze Viisionairs kennen ons DNA als geen ander. Dat is voor ons veel belangrijker dan vakinhoudelijke ervaring.

4. Do not forget society

Wij zijn van mening dat bedrijven in het algemeen een maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen. Bedrijven profiteren van een politiek stabiel klimaat, publieke infrastructuur, goede universiteiten, scholen en kinderopvang en goede regulering, om maar een paar dingen te noemen. Wij zijn ook allemaal burgers in dit land. We hebben ook familie, kinderen, ouders, en maken deel uit van deze samenleving. Onze verantwoordelijkheid houdt wat ons betreft niet op bij de beslissingen die we binnen ons bedrijf nemen. Wij vinden dat we de plicht hebben om deze wereld op een goede manier aan de volgende generatie over te dragen. Dat is goed rentmeesterschap.

Op dit moment zijn wij hiermee in de verkennende fase. Wij willen stapsgewijs op het gebied van Corporate en Social Responsibility (CSR) op onze manier een bijdrage leveren. Stappen die we al gezet hebben in die richting zijn onze samenwerking met Stichting LEF (Leven en Financiën) en onze samenwerking met Superuse Studios voor de verbouwing van ons hoofdkantoor. Daarnaast werken wij zoveel mogelijk met lokale leveranciers samen, zoals bijvoorbeeld met de Buurtboer voor onze gezonde en biologische lunch.

Wij willen niet alleen een ‘brand’ zijn, maar ook een ‘stand’ innemen. Uiteindelijk willen wij het goede voorbeeld geven voor de rest van de financiële sector, met de hoop dat een goed voorbeeld doet volgen. Wij zijn van mening dat kernwaarden als ‘goed rentmeesterschap’ nog steeds een goede leidraad bieden, net als onze kernwaarde om andere mensen te behandelen zoals je zelf behandeld wil worden (‘de gouden regel’).

Wij zien maatschappelijke betrokkenheid niet alleen als goed rentmeesterschap, maar ook als een belangrijke indicator voor het overleven van een onderneming op de lange termijn.

Het vermogen te innoveren betekent niet alleen dat je als bedrijf nieuwe producten of diensten weet te ontwikkelen, maar ook dat je als bedrijf signalen uit de samenleving oppikt en deze juist weet te interpreteren. Er zijn maar weinig bedrijven die echt lang bestaan en de cycli lijken alleen maar korter te worden. Het is dus in economische zin ook in je eigenbelang om als onderneming steeds in de maatschappelijke spiegel te kijken en jezelf kritisch af te vragen wat je voor meerwaarde voor de samenleving creëert.