Wat kunnen marketeers leren van Alice in Wonderland? Laat Peter de Boer, Creative Director bij Viisi Hypotheken, je in zijn column voor MarketingTribune meenemen in deze wondere wereld.

Design: Robert Heeg

Het is mij vreemd te moede als ik een bericht lees als: “A bee-embroidered Gucci Dionysus bag that sold for 350,000 Robux — roughly $4,115 — and is only available for use on the online gaming platform Roblox.” Je leest het goed: omgerekend 3600 euro voor een tas die je niet kan gebruiken! Hoe surrealistisch wil je het hebben? Alice, heldin uit de boeken van Lewis Caroll, zal glimlachen. Zij zag deze absurditeit 157 jaar geleden al aankomen…

Alice’s Adventures in Wonderland

Caroll schreef in 1865 Alice’s Adventures in Wonderland en in 1872 Through the Looking-Glass. Hij was een ietwat zonderlinge man maar ook een formidabele trendvoorspeller. Sterker, een trendmáker. De virtuele wereld waarin Alice terechtkwam, op jacht naar het witte konijn, wordt nog altijd door velen bezocht voor inspiratie. Niet voor niets is White Rabbit van Jefferson Airplane de lead song in de nieuwste Matrix-film. Het kinderboek van 157 jaar oud beïnvloedde niet alleen The Matrix, het nam ook een voorschot op onze huidige virtuele wereld. Daarover straks meer…

En wij als marketeers?
Waar halen wij als marketeers eigenlijk onze toekomstvisie vandaan? Want ons umfeld vraagt: ‘Marketeer, vertel ons waar het naartoe gaat. Wat worden de nieuwe trends?’ Waar moet je als marketeer dan zoeken? We lezen tenslotte niet allemaal Alice.

Lidewij Edelkoort lezen we wel. Dé trendvoorspeller van wereldstatuur legde ooit in VPRO’s Zomergasten haar werkwijze uit. Ze gaat bijvoorbeeld voor de etalage van een boekhandel staan en legt dan verbanden met wat ze ziet; covers, onderwerpen, kleuren, formaten, materialen. Daaruit creëert zij een ‘palet’ dat ze vertaalt naar mode, wonen en design. Een soort van intuïtieve serendipiteit, als je er al een label aan wilt hangen. Je kunt je dan afvragen wat de kip is en wat het ei. Ziet Edelkoort werkelijk de toekomst of is zij zó getalenteerd dat ze die toekomst kan vormgeven en anderen daarmee een dienst bewijst? Als een soort self-fulfilling prophecy.

Nu niet meteen afhaken, straks kom ik met (iets van) een antwoord. Want koffiedik is weliswaar hardnekkig ondoorzichtig, van marketeers wordt wel verwacht dat we er doorheen kijken. Als voorbeeld keren we terug naar die virtuele wereld waarover ik het net had.

Virtuele wereld wordt aantrekkelijker

In ons huidige tijdgewricht is er iets heel intrigerends aan de hand. De virtuele wereld wordt aantrekkelijker dan de echte wereld. De Gucci-tas in Roblox is duurder dan een echte. We proberen die twee werelden aan elkaar te lijmen en de vraag is: gaat dat lukken? De recente razendsnelle ontwikkelingen rond Discord, de NFT-boom, cryptocurrencies en andere techtrends creëren samen een nieuwe dimensie in ons dagelijks leven, een nieuwe realiteit. Maar is dit echt nieuw of zagen we het decennia eerder al? Of zelfs anderhalve eeuw geleden, in de denkbeeldige wereld van Alice?

Greep op de toekomst

De historicus Golo Mann zei ooit: ‘Wie het verleden niet kent, zal geen greep krijgen op de toekomst.’ Dus stap de kinderboekhandel in, bezoek een antiquariaat, ga naar een beurs van antiek speelgoed, rommel al je oude bordspelen bij elkaar, knutsel met Meccano, graaf een konijnenhol, pak een potlood en ga tekenen, kijk naar zwartwitfilms als Metropolis van Fritz Lang, uit 1927.

Voor je het weet zie je allerlei verbanden. Hee, verwerkte Queen geen beelden uit Metropolis in hun Radio Ga Ga-videoclip, uit 1984? Dat jaar verscheen ook de fameuze, door Ridley Scott geregisseerde Super Bowl-commercial van Apple, waarin de Macintosh de mensheid kwam redden van ene ‘Big Brother’. Inderdaad, een weinig subtiele knipoog naar George Orwells dystopische roman Nineteen Eighty-Four (de erven Orwell beschuldigden Apple zelfs van plagiaat).

Volg daarom de paden terug in de tijd om de toekomst te zien. Je wil tenslotte niet, zoals het witte konijn van Alice, altijd bang zijn om te laat te komen.

P.S. Wisten jullie dat er een White Rabbit NFT bestaat?

Peter de Boer is creative director bij Viisi Hypotheken en medeoprichter van biermerk WillsArk. Na een studie kunstgeschiedenis koos hij voor een carrière in marketing en vormgeving en schopte hij het uiteindelijk tot boardmember bij Saatchi & Saatchi. Als co-founder van Onna-Onna en onderdeel van EY VODW is hij zowel gefascineerd door merken die trouwe fans weten te creëren als het ongekende realisme van de Vlaamse primitieven. Peter schreef deze column op persoonlijke titel.

Lees ook de laatste drie columns van deze auteur: