De inflatie zal dit jaar naar verwachting ver boven de 10% eindigen. Welke rol moet je als werkgever innemen bij deze ontwikkelingen? Marc-Peter Pijper komt in deze blog – ook geplaatst op Salarisnet.nl – een aantal suggesties.

Het is vrijdagmiddag, ik ben blij dat het eindelijk weer eens regent, de herfst is begonnen, het wordt kouder. Ik sta naast een andere vader te wachten tot de kinderen uit school komen. Ons gesprek: ‘Koud he, vanochtend! Maar ik heb de verwarming niet aan gedaan hoor, want: Duur!’ Duurzaam lijkt in ons gesprek even minder prioriteit te hebben nu. Ondertussen komen de kinderen aangestormd met de reguliere grote verhalen, tekeningen en speelafspraakjes.

De eigenlijke conclusie uit het oudergesprekje: Wij klagen een beetje over de duurdere energierekening, maar financieel gezien redden we het gelukkig best prima iedere maand. Nog niet zo lang geleden gold dat voor de meeste Nederlanders, maar nu zie je dat steeds meer mensen het financieel niet meer kunnen bolwerken. De boodschappen worden duurder, de energieprijzen blijven maar doorstijgen. De inflatie zal dit jaar naar verwachting ver boven de 10% eindigen. Welke rol moet je als werkgever innemen bij deze ontwikkelingen?

Het zijn beelden die je je tot voor kort niet kon voorstellen in Nederland. Mensen met een goede baan die toch moeten aankloppen bij de voedselbank omdat het salaris niet meegroeit met de prijs van de boodschappen. Bejaarden die letterlijk in de kou zitten omdat hun energierekening is verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Het is makkelijk om somber te worden.

Zorg voor medewerkers

Ik ben van nature een optimist. En ik ben ervan overtuigd dat als alles om ons heen donker lijkt, er altijd mensen zullen opstaan die een lichtje aandoen.

Neem Maurice van den Bosch, bestuursvoorzitter van het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam. In september lanceerde hij op Twitter de #geencollegaindekou. Hij riep alle medisch specialisten en collega-bestuurders in de zorg op om € 5000 van hun eigen geld te storten in een stichting die zorgmedewerkers in financiële nood helpt. “Als 1000 collega’s reageren, kunnen we starten met een fonds van 5 miljoen euro’, schreef hij in zijn tweet.

Binnen enkele dagen meldden zich tientallen mensen en vakgroepen die letterlijk een duit in het zakje wilden doen. In de eerste week haalde het fonds daarom al zo’n 2,5 ton binnen.

Salarisverhoging

En er zijn meer voorbeelden van werkgevers die zich er niet senang bij voelen dat hun werknemers niet weten hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen. Een softwarebedrijf in Alphen aan den Rijn geeft elke werknemer die in 2021 of eerder in dienst is gekomen € 500 per maand extra salaris.

De hoogte van het huidige salaris maakt niet uit. Iedereen krijgt hetzelfde bedrag erbij, zodat werknemers met een lager salaris relatief het meest profiteren. Werknemers die na 2021 in dienst kwamen, hebben al direct een hoger loon gekregen om de inflatie te compenseren.

Werkgever Machiel van der Schoot legde in een interview met Omroep West uit waarom hij tot deze stap kwam. “Ik las in de krant dat de prijzen de pan uit rijzen. Het voelde niet goed dat het bedrijf zo groeide en mijn werknemers steeds minder geld overhielden.”

Ook familiebedrijf Klok Holding reageerde op de financiële sores van van de medewerkers. Al sinds de zomer krijgen alle 530 medewerkers een maandelijkse toelage van 250 euro bruto. Tegen NOS verklaarde eigenaar Ton van de Klok: ‘We hebben dit familiebedrijf in de vaart der volkeren goed verder kunnen brengen, dankzij al onze medewerkers. En dan vinden wij het belangrijk om – daar waar het kan – wat terug te geven. Uiteindelijk zal dat het werkgeluk en motivatie ten goede komen.’

People first

Arbeidsrechtadvocaten zullen je misschien vertellen dat je als werkgever niet verplicht bent om werknemers te compenseren voor de hoge inflatie. Maar goed werkgeverschap draait niet alleen om verplichtingen.

Als onderneming kun je alleen je eigen ambities waarmaken en de allerbeste service aan je klanten geven, als je je werknemers op de eerste plaats zet. People first noemen we dat bij Viisi.

Ons standpunt is daarom: Als je in deze tijd niets doet aan het salaris van je werknemers, geef je in feite loonsverlaging. Natuurlijk kan geen enkele werkgever klakkeloos de geldkraan opendraaien. Ook bij Viisi hebben we goed moeten bekijken wat mogelijk was. Daarbij hielp het dat wij een volstrekt transparant salarismodel hebben. Elke medewerker krijgt jaarlijks een vaste salarisverhoging en in januari wordt er een inflatiecorrectie doorgevoerd.

Omdat ook onze Viisionairs nu in hun portemonnee voelen dat de prijzen stijgen, hebben we besloten het moment van deze salarisverhoging naar voren te halen. In plaats van in januari, krijgt iedereen er vanaf november 5% bij. In januari kijken we vervolgens weer hoe de stand van zaken is en passen verder aan waar mogelijk. Ondertussen hebben we iedere collega individueel benaderd met de vraag of er door de inflatie financiële problemen thuis zijn ontstaan. Wie in acute geldnood verkeert door de inflatie, kan dat in vertrouwen melden bij ons People First-team. Dan zorgen we samen voor een passende oplossing.

Want als er 1 ding is waarin ik geloof, dan is het dat we samen het licht brandend kunnen houden.

Marc-Peter Pijper - Viisi HypothekenMarc-Peter Pijper is o.a. holacracy-coach bij Viisi Hypotheken.

Deze column is ook geplaatst in Salarisnet

De laatste drie columns van Marc-Peter Pijper