We doen als adviseurs ons best om ons te onderscheiden. Een mooie website, goede informatie over het bedrijf en de diensten en natuurlijk veel reviews, het liefst allemaal met 5 sterren. Maar welke klant vergelijkt echt goed? Eigenlijk zou elke klant verplicht de Vergelijkingskaart moeten lezen voor hij de opdrachtbevestiging tekent.

De meeste mensen die een hypotheekadviseur zoeken, doen enkele contactverzoeken en wie het snelst, het vriendelijkst én bekwaam terugbelt die komt op de shortlist. Soms kom je ook op die shortlist doordat je op de juiste plek bent op het juiste moment. Een bevriende makelaar die aangeeft dat jouw bedrijf zo fijn is om mee te werken of omdat hypotheekadvies net ter sprake kwam op de laatste familiebijeenkomst waar je nichtje aangaf dat zij zo goed was geholpen. Als de online reviews en het eerste gesprek goed overeenkomen met het geschetste beeld, dan wordt er waarschijnlijk een opdrachtbevestiging getekend en ‘mag je de zaak doen.’

Dit zou een klant moeten vragen

Echt diepgaande vergelijkingen worden naar mijn mening erg weinig gemaakt. Enkele test-vragen. Hoe vaak vraagt een potentiële klant:

  • Of je bij Kifid bent aangesloten en of je uitspraken bindend volgt?
  • Welke relevante opleidingen je hebt en hoe je zorgt dat jij en je collega’s vakkundig blijven?
  • Met hoeveel geldverstrekkers je samenwerkt en welke er eventueel buiten vallen?
  • Of je extra services aanbiedt zoals Bieden met Zekerheid of hulp bij belastingaangifte?

Mijn ervaring is dat deze vragen zelden gesteld worden. En dat je voor een goede vergelijking dit soort zaken wel zou moeten weten. De nieuwe Vergelijkingskaarten zijn een grote verbetering vergeleken met de oude dienstverleningsdocumenten. Maar ze worden zeer weinig geraadpleegd. Het is wél verplicht voor de adviseur om de informatie te publiceren maar het is niet verplicht voor de klant om deze informatie te bekijken.

Voor je het weet heeft iemand bij de eigen bank al een hypotheek geregeld zonder te weten dat er nog zo’n veertig andere opties waren. Of pas na het indienen van een klacht bij Kifid komt iemand erachter dat de zzp’er die de hypotheek heeft geregeld helemaal niet bij Kifid is aangesloten.

Verplicht lezen

Ik zou het goed vinden om een uitgebreide en verbeterde Vergelijkingskaart verplicht te laten lezen door mensen die een opdrachtbevestiging voor hypotheekadvies tekenen. Online is dat gemakkelijk in te regelen. Zo kunnen we als branche voorkomen dat mensen verkeerde keuzes maken waar ze later spijt van hebben en schade van ondervinden. Zowel de geadviseerde hypotheek als de adviseur moeten goed bij de klant passen.

Deze column is op 11 januari 2024 gepubliceerd op amweb.nl

Over de auteur

Hendrik Schakel - Viisi HypothekenHendrik Schakel is mede-oprichter en adviseur bij Viisi Hypotheken. Binnen Viisi houdt hij zich onder andere bezig met het blijven ontwikkelen van de advieskwaliteit. Hendrik studeerde scheikunde en economie. Het uitleggen van moeilijke thema’s in begrijpelijke taal is iets wat hij graag doet. Hij schrijft columns voor amweb.nl, VVP Nederland en diverse dagbladen.