In deze aflevering van de Ondernemers Boekencast bespreken Erno Hannink & Tom van der Lubbe ‘Het Corporate Brein’ van Kilian Wawoe. Over werken op kantoor én op afstand. Zij bekijken specifiek welke tips ondernemers uit dit boek kunnen halen. 

Het Corporate Brein*

Met de kennis die jij hebt opgedaan tijdens de coronacrisis, hoe vaak zou je nog naar kantoor willen? Deze vraag ligt zo voor de hand dat die in bijna iedere organisatie wordt gesteld.

Volgens Kilian W. Wawoe zitten er echter drie fouten in de vraag. Het gaat bij werken niet om ‘jij’, maar om ‘wij’. Werk is een teamsport, waarbij het gaat om samenwerken. Het gaat niet om ‘hoe vaak’, maar om ‘wat’ je op kantoor komt doen. Als we op het werk komen en we zonderen ons de hele dag af, wat voegen we dan toe aan de groep? Het gaat niet om ‘willen’, maar om wat we afspreken wat we op kantoor ‘doen’. De juiste vraag is dus: ‘wat gaan we met de kennis die wij hebben opgedaan tijdens corona doen zodat we het team (op afstand) kunnen laten functioneren?’

Onderzoek

Wawoe vond tijdens de lockdown meer dan 600 artikelen over thuiswerken, sprak honderden mensen over hun ‘thuiswerk-ervaringen’ en nam vragenlijsten af bij duizenden medewerkers, en werkte met tientallen organisaties aan een nieuwe vorm van samenwerken die hij het corporate brein noemt.

Geen makkelijk boek

Wie een makkelijk boekje zoekt met wat tips voor het thuiswerken kan dit boek beter niet lezen. Het is een grondige analyse, die wetenschappelijk is getoetst en praktisch wordt uitgewerkt en de vraag beantwoordt welke lessen we kunnen trekken en welke kansen we kunnen verzilveren na het massale thuiswerken tijdens corona. Het corporate brein stelt organisaties in staat om medewerkers beter te laten presteren op afstand en op kantoor, en stress op het werk te verminderen.

Over Kilian Wawoe*

Dr. Kilian W. Wawoe (1972) is organisatiepsycholoog. Hij startte zijn loopbaan bij ABN-AMRO, waar hij verschillende Human Resources functies bekleedde in binnen- en buitenland. Na een carrière van 11 jaar verliet hij de bank in 2010 uit onvrede met de heersende bonuscultuur. In datzelfde jaar promoveerde hij aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam met een proefschrift over beloningsvraagstukken bij banken. Hij is docent Human Resources Management aan de VU en adviseert bedrijven in binnen- en buitenland over HR in het algemeen, en beoordelen en belonen in het bijzonder.

Over de boekencasters

Erno Hannink is businesscoach bij Decide for Impact en Tom van der Lubbe co-founder van Viisi Hypotheken.

*Bron: VMN Media

Meer boekencasts van Erno Hannink & Tom van der Lubbe

Op De Ondernemer vind je een overzicht van alle Ondernemers Boekencasts.