‘Twee derde van de jongeren laat zich wel eens leiden door finfluencers’, kopte het FD op 12 maart. Een week later berichtte dezelfde krant dat de eerste rechtszaak tegen een finfluencer is uitgelopen op vrijspraak.

De AFM heeft de finfluencers op de radar en publiceert er regelmatig over. Deze finfluencers verdienen geld door reclame te maken voor vaak risicovolle producten of door klanten aan te brengen bij bijvoorbeeld een cryptobroker of daytrade-platform.

Nu dacht ik na al deze berichten eerst: ‘hé, dat is een grote kans!’ Blijkbaar zijn er alleen maar productverkopers actief op YouTube en TikTok en is er een kans om een breed publiek te bereiken voor de échte, kwaliteitgedreven onafhankelijke adviseur! Maar helaas. Ik ging op zoek en er blijkt gigantisch veel goed en gratis onafhankelijk advies beschikbaar te zijn, in elk geval op YouTube. Probleem: ook de inhoudelijk beste filmpjes hebben vaak maar 50 tot 500 views. Dat is niet veel.

Wat scoort bij de finfluencers?

De finfluencers doen het beter. Volgens onderzoek van de AFM eind 2021 heeft de gemiddelde finfluencer 11.000 volgers. Ene Quin heeft een filmpje gemaakt van een daytrade challenge en scoort hiermee 561k views. Ze zijn gelukkig wel eerlijk over het resultaat en vertellen dat de bescheiden winst (ook) te danken is aan geluk.

Het filmpje ‘Starten met Daytraden in 2024 (Zonder Eigen Geld)’ heeft bijna 40k views. Deze is gepost door Trade Academy en gesponsord door ufunded.com. Het grote geld lijkt binnen handbereik na het zien van deze video. De uitleg is goed, maar ik ben uiteindelijk toch niet gaan daytraden.

De vraag die wij, hardwerkende en goedwillende adviseurs ons nu kunnen stellen is waarom wij maximaal honderden views krijgen en zij – de finfluencers – met ogenschijnlijk gemak duizenden?

‘Kennis en ervaring met klanten hebben we al’

Gouden bergen beloven, dat willen we niet. Goed dat de AFM daarom alles wat er op de socials gebeurt nauwlettend in de gaten houdt. Maar die honderden views van ons moet zeker naar de tienduizenden kunnen. Dat is nog steeds een heel klein deel van het Nederlandse publiek. Met goede verhalen verpakt in goede video’s kunnen we ongetwijfeld veel mensen bereiken. Kennis en ervaring met klanten hebben we. Maar we kunnen zo te zien nog veel leren van de finfluencers met grote aantallen views en abonnees. Wie wordt de eerste écht succesvolle Nederlandse finfluencer met Wft-vergunning?

Deze column is op 28 maart 2024 gepubliceerd op amweb.nl

Over de auteur

Hendrik Schakel - Viisi HypothekenHendrik Schakel is mede-oprichter en adviseur bij Viisi Hypotheken. Binnen Viisi houdt hij zich onder andere bezig met het blijven ontwikkelen van de advieskwaliteit. Hendrik studeerde scheikunde en economie. Het uitleggen van moeilijke thema’s in begrijpelijke taal is iets wat hij graag doet. Hij schrijft columns voor amweb.nl, VVP Nederland en diverse dagbladen.