Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Dus laten we dan samenwerken voor een betere wereld. Dat is de kern van het boek Bloed, zweet, maar samen, van Harry Hummels, Wouter Scheepens en Erlijn Sie.  Erno Hannink en Tom van der Lubbe bespreken in aflevering 59 van de Boekencast  wat ondernemers kunnen leren van dit boek.

Bloed, zweet, maar samen. De titel zegt het al. Om de wereld te verbeteren moet je samenwerken. De auteurs laten het verschil zien tussen samenwerkingen waar het vooral gaat om producten die minder belastend zijn en samenwerkingen die bedoeld zijn om de keten te veranderen.

Het is geen boek waarin alles wordt uitgelegd over hoe je moet samenwerken, maar wel een boek dat inspireert, zo stelt Erno Hannink. De auteurs laten zien dat er mooie voorbeelden zijn van samenwerkingen die de maatschappij of de manier waarop wij omgaan met deze planeet verbeteren.

Kritische noot

Hannink plaatst daar wel een kritische noot bij: het risico van greenwashing ligt op de loer. Dit betekent dat een bedrijf vooral producten maakt die de wereld vernietigen, maar zijn imago groen poetst door samenwerking met of overname van bedrijven die wel proberen duurzaam en eerlijk te ondernemen.

Belangrijke rol voor ondernemers

Het boek benadrukt de belangrijke rol van ondernemers bij het verbeteren van de wereld. Deze bedrijven moeten wel een zekere schaalgrootte hebben. Kleine bedrijven die het alleen proberen te doen hebben te weinig impact.

Tegelijkertijd zien ze ook dat ondernemers een belangrijke rol spelen in de verandering, zo noemen ze een aantal interessante voorbeelden van maatschappelijke ondernemingen zoals Fairphone, Seepje, MUD Jeans.

Meer boekencasts van Erno Hannink & Tom van der Lubbe

Op De Ondernemer vind je een overzicht van alle Ondernemers Boekencasts.

Erno Hannink is businesscoach bij Decide for Impact en Tom van der Lubbe is co-founder van Viisi Hypotheken