Boekencasters Erno Hannink en Tom van der Lubbe bespreken in deze editie ‘De meetmaatschappij’ van Berend van der Kolk. Wat kunnen ondernemers leren van dit boek?

De Meetmaatschappij

Van der Kolk neemt onze collectieve meetobsessie onder de loep. Kijkcijfers, bestsellerlijsten, kpi’s, stappen en Cito-scores: wat meten we eigenlijk niet? Een scholier is zo goed als zijn gemiddelde, een werknemer moet SMART-doelen halen en teams moeten resultaatgericht werken.

We vergelijken onze prestaties met die van anderen en stellen ranglijsten op van de productiefste collega’s, beste universiteiten en sportiefste vrienden. Maar waarom? En is dat wel zo’n goed idee?

Van der Kolk laat zien wat meten met ons doet. We leggen de meetlat alsmaar hoger, de druk om te presteren neemt toe, en ondertussen verliezen we de werkelijke doelen uit het oog. Wanneer doen metingen meer kwaad dan goed? En hoe kan het anders?

‘De meetmaatschappij’ gaat op zoek naar antwoorden en komt onderweg langs ziekenhuizen, meetsociologen, docenten, bankiers, filosofen en motivatiepsychologen.

Over de auteur

Dr. Berend van der Kolk is universitair hoofddocent aan de VU Amsterdam. Eerder doceerde hij aan de ie Business School in Madrid, de London School of Economics en de Rijksuniversiteit Groningen. Hij publiceert in internationale wetenschappelijke tijdschriften en bijdragen van zijn hand verschenen bij ‘Follow The Money’ en ‘The Guardian’.

Over de boekencasters

Erno Hannink is businesscoach bij Decide for Impact en Tom van der Lubbe co-founder van Viisi Hypotheken.

Meer boekencasts van Erno Hannink & Tom van der Lubbe

Op De Ondernemer vind je een overzicht van alle Ondernemers Boekencasts.