Deze week in De Ondernemers Boekencast: ‘Gezocht hofnar’ van Juri Hoedemakers. Tom van der Lubbe en Erno Hannink delen in hun tweewekelijkse videocast de belangrijkste lessen uit dit boek.

viisi-hypotheken

Voor reflectie heb je kritische mensen om je heen nodig. Wat je nodig hebt, is een hofnar. Dat is de stelling van Juri Hoedemakers in zijn boek ‘Gezocht hofnar’.

Gezocht hofnar

Businesscoach Hannink zegt over de relevantie van het boek: “De hofnar stond direct in verbinding met de hofnar, lees ik. Dat was bijzonder. Tegenwoordig is de CEO van een bedrijf een soort koning. Ook vaak een man trouwens.”

“Hoe Amerikaanser en hoe sterker de CEO is, hoe moeilijker het is voor anderen om iets te zeggen. Dan is de rol van de hofnar des te belangrijker”, zegt Van der Lubbe, co-founder van Viisi Hypotheken. Hij tekent daarbij aan dat in meer horizontale organisatie dat veel minder de orde is. “Als je met zelforganisatie werkt, dan is het hebben van een eigen hofnar niet zo voor de hand liggend.”

Over de auteur

Juri Hoedemakers (1987) is verbinder, coach en inspirator die bedrijven en mensen een spiegel voorhoudt en helpt om op zoek te gaan naar hun blinde vlekken en vervolgens naar de beste versie van zichzelf. Tijdens een masterstudie aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit verdiepte Hoedemakers (ook bekend als Drs. Hofnar) zich in het belang van de hofnar in moderne organisaties. Voor zijn studie kreeg hij de prijs voor de beste scriptie van het jaar.