Viisi Startersbarometer Q3 2025: Bijna helft starters overweegt te emigreren door woningmarkt
Dertig procent zoekt al langer dan een jaar naar eerste woning, een achtste zelfs langer dan drie jaar
Amsterdam, 2 juli 2025 – Maar liefst 44 procent van alle starters op de Nederlandse woningmarkt heeft door het huidige woningtekort weleens serieus overwogen om naar het buitenland te vertrekken. Onder dertigers bedraagt dit zelfs 49 procent van alle ondervraagden. Dit blijkt uit de Startersbarometer Q3 2025 van Viisi Hypotheken, een periodiek onderzoek onder 1.022 Nederlanders tussen de 22 en 35 jaar oud zonder koopwoning, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle respondenten die op dit moment actief op zoek zijn naar hun eerste koopwoning, zegt dertig procent al langer dan één jaar te zoeken. Bij een achtste beslaat de huizenjacht al tenminste drie jaar van zijn of haar leven.
Opvallend genoeg zegt 36 procent van alle Nederlandse starters met een koopwens dat het zoeken naar een eerste woning inmiddels zo lang duurt, dat ze zijn afgehaakt. “Ondanks dat er in het afgelopen jaar meer starterswoningen voorhanden kwamen, blijft de huizenmarkt krapper dan krap”, zegt Hergen Dutrieux, medeoprichter van Viisi Hypotheken. “Wij merken dat veel starters op dit moment ontevreden zijn over hun vooruitzichten. Dat bijna de helft van hen overweegt te emigreren, is wat mij betreft een indicatie van hoe uitzichtloos de situatie voor sommige van hen kan zijn.”
Fundamoe
Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst tachtig procent van alle Nederlandse starters zich inmiddels heeft verzoend met het vooruitzicht dat ze voorlopig nog even géén eigen huis kunnen kopen. Van hen zegt 51 procent daarom in de afgelopen dertig dagen niet op Funda of een vergelijkbare website te hebben gezocht naar potentiële koophuizen. Vooral oudere starters zijn fundamoe. Zo heeft maar liefst 54 procent van de respondenten tussen de dertig en 35 jaar het platform in de afgelopen maand niet bezocht, tegenover slechts 49 procent van de twintigers.
Opvallend genoeg kijkt 33 procent van alle Nederlandse starters die zeggen te zijn afgehaakt in de zoektocht naar een koopwoning, nog altijd regelmatig online naar geschikte huizen. Dutrieux: “Door het uitponden van voormalige huurwoningen stonden er in het afgelopen kwartaal meer woningen te koop dan in de jaren daarvoor. Ook starters hebben dit gemerkt. Maar dit betekent helaas niet dat die huizen ook automatisch voldoen aan hun woonwensen.”

Instapklare tussenwoning
Ondanks de krappe woningmarkt is het overgrote gedeelte van alle starters nog altijd op zoek naar een en dezelfde instapklare (tussen)woning. Zo is slechts 36 procent van de ondervraagden op dit moment bereid een klushuis (lees: een woning waaraan voor tenminste dertigduizend euro moet worden verbouwd) te overwegen. Een derde zegt zelfs op voorhand nee tegen een nieuwbouwhuis.
Wellicht als een gevolg van de (vaak) moordende concurrentie daalde het aantal starters dat nog dit jaar zijn eerste huis denk te kopen fors: van ruim een kwart in Q2 2025 naar slechts negentien procent nu. Dutrieux: “Over het algemeen geldt: hoe flexibeler je bent, des te gemakkelijker vind je een huis. Als je niet bang bent om je handen uit de mouwen te steken of op een andere manier creatief te werk gaat, is er veel mogelijk. Zo zagen wij in het afgelopen kwartaal bijvoorbeeld een aantal starters hun bestaande huurwoning van hun huisbaas kopen. Wat mij betreft een win-win; zowel voor de starter die precies weet wat hij koopt als voor de verkoper die precies weet aan wie hij het verkoopt”. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 48 procent van alle starters hun huidige huurwoning zou willen kopen, mochten ze daartoe de kans krijgen.

Over Viisi Hypotheken
Viisi Hypotheken is gespecialiseerd in onafhankelijk hypotheekadvies en begeleidt met name starters en (young) professionals bij de aankoop van de eerste of volgende woning. Alle adviseurs zijn academisch opgeleid. Viisi Hypotheken is een bedrijf met een duidelijke missie: let’s change finance. Het bedrijf heeft een zogenaamde #peoplefirst strategie, wat betekent dat eigen medewerkers op de eerste plaats komen, daarna komen de klanten en dan pas de aandeelhouders.