FAQ – Veelgestelde vragen

Onderstaand lees je de vragen die ons vaak worden gesteld (FAQ = Frequently Asked Questions) en de antwoorden erop.

Viisi Algemeen

Met welke partijen werken jullie samen?

Wij kunnen geheel zelf bepalen met welke partijen wij samenwerken. In principe kan dat iedere bank, verzekeraar, vermogensbeheerder of andere dienstverlener zijn. In de praktijk maken wij een keuze voor een aantal partijen met wie wij op welk gebied samenwerken. Bij een hypotheekvergelijking is dit praktisch de volledige markt. Bij schadeverzekeringen beperken we ons bewust tot een aantal aanbieders met hoge kwaliteit. Je kunt ons altijd vragen welke partijen wel en welke niet worden meegenomen in een productvergelijking.

Hoelang duurt het voordat ik een hypotheek heb?

De doorlooptijden voor het verkrijgen van een hypotheek verschillen per geldverstrekker. In de tabel op deze pagina vind je een overzicht van de gemiddelde doorlooptijden per geldverstrekker (inclusief onze eigen check binnen één dag).

Ons doel is om samen met jou de beste hypotheek voor je te kiezen. En ook willen we jouw hypotheekaanvraag zo snel mogelijk rond hebben. Je kunt de doorlooptijd versnellen door alle benodigde documenten meteen op de juiste manier aan te leveren. We hebben handige tips en instructies op onze website staan zodat je de hypotheekdocumenten in één keer goed kunt aanleveren.

Is goed advies niet te duur voor mij?

Sommige adviseurs hebben een lager tarief dan andere. Het is daarom belangrijk om na te gaan hoe dat verschil verantwoord kan worden. Denk hierbij aan:

  • aantal jaren ervaring van de adviseur
  • opleidingsniveau
  • aangesloten bij bijvoorbeeld de Federatie Financieel Planners (FFP)
  • onafhankelijkheid
  • vast aanspreekpunt
  • lange termijn relatie

Een goed plan voor de lange termijn, kennis van zaken en doorlopend persoonlijk contact zijn de factoren waardoor jouw persoonlijk financieel plan een succesvol plan wordt. Een financieel plan kost je in eerste instantie een vergoeding. Onze inspanningen zijn er echter op gericht dat je deze vergoeding ruimschoots terugverdient door een slimme financiële strategie neer te zetten, door praktische tips te geven en door het bieden van gemak en service waar en wanneer je dat wenst. Goed advies kost geen geld, maar levert juist geld op!

Waarom richt Viisi zich alleen op hoger opgeleiden?

Wij hebben er voor gekozen om ons te specialiseren in de doelgroep academici en hoger opgeleiden. Door ons te specialiseren kunnen we onze klanten optimaal helpen en de beste kwaliteit bieden. We weten bijvoorbeeld precies wat een beginnend arts of accountant allemaal te wachten staat gedurende zijn of haar carrière.

Lees meer over onze purpose.

Waarom is het een voordeel dat mijn adviseur academisch is opgeleid?

  • Je bent net als onze klanten hoog opgeleid. Vanuit je beroep ben je waarschijnlijk gewend op een professioneel niveau met anderen om te gaan en op een professionele manier zaken af te handelen. Wij vinden dat wij je als aanbieder van financieel advies dezelfde professionaliteit moeten aanbieden. Hierop zullen wij nooit concessies doen. Je verdient de beste mensen in de markt voor het afhandelen van je vragen en het adviseren over je vermogen.
  • Omdat je het beste advies wilt, is het belangrijk dat onze adviseur je situatie en mogelijke oplossingen kan begrijpen. Goed luisteren en out-of-the-box denken zijn essentiële kwaliteiten van een financieel adviseur. Wij willen je een advies met een academisch niveau aanbieden omdat je hiermee het best geholpen bent.
  • Een integraal advies is beter dan een antwoord op je vraag. Als je bij ons komt voor een hypotheek, kunnen wij zorgen dat je de best beschikbare hypotheek krijgt. Geen enkel probleem. Maar wij vinden het ook belangrijk de capaciteit in huis te hebben om op een ander niveau met je mee te denken. Misschien is het beter om geen hypotheek te nemen, wellicht zijn er andere punten in je financiën die de aandacht verdienen. Wij denken met je mee en doen dat op het niveau dat je van een academisch en capabel adviseur kunt verwachten.

Hoe worden jullie beloond?

Beloning vindt primair plaats op basis van een vast tarief (fixed fee) of abonnement.

Waarom spreekt Viisi in de je-vorm en niet in de U-vorm?

Viisi kiest er bewust voor om met iedereen in de je- en jij-vorm te communiceren. We zijn een toegankelijke organisatie en dragen dit graag uit naar buiten. We geloven dat een persoonlijke en betrokken relatie essentieel is bij het doornemen van je financiële zaken.

We vinden het vervelend als je deze stijl niet waardeert en respecteren uiteraard je mening.

Lees meer over onze purpose.

Hoe weet ik dat mijn Viisi consultant deskundig is?

Je kunt ons altijd vragen naar onze vakdiploma’s! Al onze consultants hebben een universitaire studie afgerond en zijn WFT-erkend hypotheekadviseur.

Focus op doelgroepen verhoogt onze deskundigheid verder. Door ervaring bouwen wij specifieke kennis op over onze doelgroepen. Onze doelgroepen zijn economen, juristen, medici, technici, betawetenschappers en zelfstandig ondernemers (zowel in de BV als in de eenmanszaak/ vof/ maatschap).

Mijn vraag staat er niet bij

Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Hypotheken

Met welke partijen werken jullie samen?

Wij kunnen geheel zelf bepalen met welke partijen wij samenwerken. In principe kan dat iedere bank, verzekeraar, vermogensbeheerder of andere dienstverlener zijn. In de praktijk maken wij een keuze voor een aantal partijen met wie wij op welk gebied samenwerken. Bij een hypotheekvergelijking is dit praktisch de volledige markt. Bij schadeverzekeringen beperken we ons bewust tot een aantal aanbieders met hoge kwaliteit. Je kunt ons altijd vragen welke partijen wel en welke niet worden meegenomen in een productvergelijking.

Moet ik onderhandelen over de hypotheekrente?

Voor 2013 loonde het om met een geldverstrekker te onderhandelen over de hypotheekrente bij aankoop van een nieuwe woning. Deed je dit niet (goed genoeg), dan betaalde je wellicht te veel. Sinds 2013 is onderhandelen niet meer nodig en ben je als consument beter beschermd. Iedere geldverstrekker is verplicht om de hypotheekrentes te publiceren en hierover kan en mag niet meer onderhandeld worden. Sommige geldverstrekkers geven een korting, bijvoorbeeld als je een betaalrekening (met verplichte salarisstorting) opent. Ook hierover hoef je niet te onderhandelen. Het is een optie waar je gebruik van kunt maken.

Hoelang duurt het voordat ik een hypotheek heb?

De doorlooptijden voor het verkrijgen van een hypotheek verschillen per geldverstrekker. In de tabel op deze pagina vind je een overzicht van de gemiddelde doorlooptijden per geldverstrekker (inclusief onze eigen check binnen één dag).

Ons doel is om samen met jou de beste hypotheek voor je te kiezen. En ook willen we jouw hypotheekaanvraag zo snel mogelijk rond hebben. Je kunt de doorlooptijd versnellen door alle benodigde documenten meteen op de juiste manier aan te leveren. We hebben handige tips en instructies op onze website staan zodat je de hypotheekdocumenten in één keer goed kunt aanleveren.

Kan ik ook bij Viisi terecht voor administratieve wijzigingen in mijn huidige hypotheek?

  • Je bent al klant bij Viisi

Hebben wij de hypotheek voor jou geregeld en wil je bijvoorbeeld extra aflossen op je huidige hypotheek of een wijziging doorgeven? Vaak kun je dit rechtstreeks met de geldverstrekker regelen. Heb je aanvullend advies nodig of kom je er niet uit met de geldverstrekker, dan helpen we je natuurlijk graag verder.

  • Je bent nog geen klant bij Viisi

Het adviseren en bemiddelen bij administratieve wijzigingen in de bestaande hypotheek is een service die wij enkel aan onze bestaande klanten bieden. Voor administratieve wijzigingen op je hypotheek kun je het best terecht bij je eigen geldverstrekker of de hypotheekadviseur die je destijds bij de financiering geholpen heeft.

Wil je de hypotheek oversluiten? Dan raden we je aan om eerst bij je geldverstrekker je eventuele boete op te vragen. Dit wordt een pro-forma aflosnota genoemd. Denk je na het opvragen van deze eventuele boete dat oversluiten voor jou nog steeds interessant is? Dan helpen we je natuurlijk graag om je hypotheek bij een andere geldverstrekker onder te brengen. We kunnen je hierbij het snelst helpen wanneer je ons webformulier volledig invult.

Kan ik bij Viisi mijn bestaande hypotheek verhogen?

Uiteraard is dat mogelijk. We maken daarbij het onderscheid tussen klanten die hun oorspronkelijke hypotheek via Viisi hebben afgesloten en klanten die dat niet hebben gedaan.

Ik heb mijn bestaande hypotheek bij Viisi geregeld

Hebben wij de hypotheek voor jou geregeld en wil je deze verhogen, bijvoorbeeld in verband met een verbouwing? We kunnen je hierbij het snelst helpen wanneer je ons webformulier invult. Hierna nemen we contact met je op om de mogelijkheden door te nemen.

Ik heb mijn bestaande hypotheek niet bij Viisi geregeld

Je kunt vaak het beste terecht bij je eigen geldverstrekker of bij de hypotheekadviseur die je destijds bij de financiering geholpen heeft. Wil toch liever dat Viisi je helpt, dan is dat uiteraard mogelijk. Het tarief voor de verhoging van een hypotheek voor nieuwe klanten is hoger dan voor bestaande klanten. We nemen graag de mogelijkheden met je door. Vul ons webformulier in en we nemen contact met je op.

Oversluiten

Wil je de hypotheek oversluiten? Dan raden we je aan om eerst bij je geldverstrekker je eventuele boete op te vragen. Dit wordt een pro-forma aflosnota genoemd. Denk je na het opvragen van deze eventuele boete dat oversluiten voor jou nog steeds interessant is? Dan helpen we je natuurlijk graag om je hypotheek bij een andere geldverstrekker onder te brengen. We kunnen je hierbij het snelst helpen wanneer je ons webformulier invult.

Hoe kan ik PDF’s maken of samenvoegen?

Je kunt zelf eenvoudig allerlei bestandstypes zoals foto’s en officedocumenten omzetten naar PDF. Ook kun je eenvoudig PDF’s bewerken, samenvoegen en roteren.

Via Smallpdf kun je online allerlei bewerkingen doen. Lees ook hun privacy policy.

Wil je liever offline de bewerkingen uitvoeren? Lees hier een aantal tips.

Waarom richt Viisi zich alleen op hoger opgeleiden?

Wij hebben er voor gekozen om ons te specialiseren in de doelgroep academici en hoger opgeleiden. Door ons te specialiseren kunnen we onze klanten optimaal helpen en de beste kwaliteit bieden. We weten bijvoorbeeld precies wat een beginnend arts of accountant allemaal te wachten staat gedurende zijn of haar carrière.

Lees meer over onze purpose.

Waarom is het een voordeel dat mijn adviseur academisch is opgeleid?

  • Je bent net als onze klanten hoog opgeleid. Vanuit je beroep ben je waarschijnlijk gewend op een professioneel niveau met anderen om te gaan en op een professionele manier zaken af te handelen. Wij vinden dat wij je als aanbieder van financieel advies dezelfde professionaliteit moeten aanbieden. Hierop zullen wij nooit concessies doen. Je verdient de beste mensen in de markt voor het afhandelen van je vragen en het adviseren over je vermogen.
  • Omdat je het beste advies wilt, is het belangrijk dat onze adviseur je situatie en mogelijke oplossingen kan begrijpen. Goed luisteren en out-of-the-box denken zijn essentiële kwaliteiten van een financieel adviseur. Wij willen je een advies met een academisch niveau aanbieden omdat je hiermee het best geholpen bent.
  • Een integraal advies is beter dan een antwoord op je vraag. Als je bij ons komt voor een hypotheek, kunnen wij zorgen dat je de best beschikbare hypotheek krijgt. Geen enkel probleem. Maar wij vinden het ook belangrijk de capaciteit in huis te hebben om op een ander niveau met je mee te denken. Misschien is het beter om geen hypotheek te nemen, wellicht zijn er andere punten in je financiën die de aandacht verdienen. Wij denken met je mee en doen dat op het niveau dat je van een academisch en capabel adviseur kunt verwachten.

Hoe weet ik dat mijn Viisi consultant deskundig is?

Je kunt ons altijd vragen naar onze vakdiploma’s! Al onze consultants hebben een universitaire studie afgerond en zijn WFT-erkend hypotheekadviseur.

Focus op doelgroepen verhoogt onze deskundigheid verder. Door ervaring bouwen wij specifieke kennis op over onze doelgroepen. Onze doelgroepen zijn economen, juristen, medici, technici, betawetenschappers en zelfstandig ondernemers (zowel in de BV als in de eenmanszaak/ vof/ maatschap).

Waardoor is het tarief zo laag? Dit gaat toch niet ten koste van de service?

1. Wij werken efficiënt en snel
Wij vinden dat je hypotheek met 12 uur werk door ons prima af te handelen is. De meeste tijd hiervan investeren wij in de inhoud van het advies, in jou dus. De tijd voor het afhandelen van je hypotheek beperken wij zoveel mogelijk. Het is namelijk in jouw én in ons belang dat er geen tijd verspild wordt. En tijd is geld. Sommige financieel adviseurs geven aan dat een hypotheek minimaal 20 uur moet kosten. Wij hebben ontdekt dat wanneer we samen efficiënt werken 12 uur meestal voldoende is. Hoe bereiken we dat?
  • Je hebt 1 aanspreekpunt. Je eigen persoonlijke adviseur adviseert je en zorgt dat de hypotheekaanvraag snel en effectief afgehandeld wordt
  • Efficiënte communicatie: als je belt of mailt heb je uiterlijk binnen 24 uur een reactie van jouw adviseur. Nadat je een afspraak hebt gehad, wordt er met name via telefoon en e-mail gecommuniceerd. Daarnaast werken wij zoveel mogelijk met elektronische aanvragen en handtekeningen.
  • Snelle oplossingen bij hindernissen bij de bank: problemen en vragen direct worden afgehandeld, wij weten uit ervaring dat het veel minder tijd kost als een kwestie direct wordt opgelost in plaats van uitgesteld. Verantwoordelijkheden worden bij ons nooit afgeschoven. Je persoonlijke adviseur zorgt voor oplossingen.
2. Wij hebben geen onnodige overheadkosten
Jij wilt lage kosten wij willen een efficiënt bedrijf. Dit betekent dat wij onnodige kosten vermijden. Voorbeelden hiervan zijn:
  • Wij hebben geen winkelpand met een hoge huur als kantoor.
  • Er zijn bij Viisi geen inefficiënte lagen in de organisatie, je hypotheek wordt altijd afgehandeld door je eigen persoonlijke adviseur.
  • Kosten die het advies niet ten goede komen, voorkomen wij. Dit houdt concreet in dat je niet betaalt voor leaseauto’s voor ons personeel en hoge bonussen voor de directie.
3. Samen werken, samen leren
Onze medewerkers werken zoveel mogelijk met elkaar in dezelfde ruimtes. Hierdoor hoeven wij minder kantoorruimte te huren maar veel belangrijker: het is gezelliger én we leren meer van elkaar. De meeste vertraging bij hypotheken ontstaat door opmerkingen van de bank of situaties die je als adviseur nog niet eerder hebt meegemaakt. Door met veel adviseurs bij elkaar te werken leren we van elkaar en kunnen wij op het moment dat iets nieuw is of onduidelijk vragen wie er binnen ons kantoor ervaring heeft met een vergelijkbare situatie. Met deze ervaring hoeven we niet telkens opnieuw zaken uit te zoeken, dit bespaart jou geld en ons tijd.

Mijn vraag staat er niet bij

Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.