Vandaag hebben we met Viisi de website wiezetjijopeen.nu gelanceerd. Via dit open platform willen we een podium bieden aan werkgevers die solidair zijn richting hun werknemers en die ze, juist in tijden van corona, op de eerste plaats zetten. Partijen die zich aansluiten, mogen het PeopleFirst-logo gebruiken. Great Place to Work ondersteunt het initiatief, terwijl meerdere partijen zich al hebben aangesloten.

Via het open platform kunnen ook klanten en leveranciers zien wie in tijden van corona solidair zijn. “Veel consumenten willen, juist nu, ondernemers steunen die hun sociale gezicht tonen”, zegt Tom van der Lubbe, co-founder van Viisi. “We vinden dat ondernemers zoals John de Mol veel te veel aandacht krijgen, want een groot deel van de Nederlandse ondernemers toont zich juist solidair met zijn werknemers. De website biedt voor hen een plek.”

Great Place to Work

Great Place to Work ondersteunt dit initiatief. “Daar waar leiders van organisaties nu nog vanuit bedrijfsoogpunt geneigd zijn tot meer autoritair crisismanagement over te gaan, zetten wij erop in dat nu gaan leren dat een ‘peoplefirst-strategie’ op de lange termijn het meeste effect zal hebben”, zegt René Brouwers, directeur van Great Place to Work. “Wiezetjijopeen.nu toont de goede voorbeelden en dient ter inspiratie voor ondernemers in deze moeilijke tijd.”

#PeopleFirst

Nog voor de officiële livegang hebben de eerste partijen zich al aangesloten. Zij mogen het #peoplefirst-logo dragen. Brouwers: “Ik denk dat we in deze tijd nog veel zullen leren van de waarde van echte verbinding en de essentie van vertrouwen in het samenbrengen van mensen: van het applaudisseren voor zorgpersoneel tot samen moeilijke beslissingen voor het bedrijf nemen.” Van der Lubbe roept solidaire ondernemers op zich aan te melden bij het initiatief. “Zij kunnen hun logo insturen voor een plek op het platform. Het zou mooi zijn als we op deze manier samen op kunnen roepen tot meer solidariteit in het Nederlandse bedrijfsleven.”

Meer informatie

Over Great Place to Work

Al 35 jaar meet Great Place To Work vertrouwen binnen organisaties – het fundament van organisatiesucces. Dit doet Great Place To Work voor een grote diversiteit aan organisaties: klein en groot, profit en non-profit, in alle sectoren en in 52 landen. Wereldwijd afgelopen jaar ruim 6.000 organisaties. Zij helpt organisaties hoe ze een Great Place to Work kunnen worden en blijven. Dit doet ze door te onderzoeken (het meten van het goed werkgeverschap vanuit medewerker- én werkgeversperspectief), te inspireren (o.a. delen van best practices, publicaties en events), te verbinden (community bouwen o.a. door events en social media) en te adviseren (interventies voorafgaand en na afloop van het onderzoek).