Circular Design Award 2016 Viisi – Hypotheken voor academici

Superuse Studios wint de Circular Design Award 2016!

23 september 2016

Viisi heeft Superuse Studios de opdracht gegeven hun nieuwe kantoor op basis van circulaire principes te verbouwen. Het werken met een oogstkaart waardoor bruikbaar afvalmateriaal van andere bedrijven uit de omgeving gebruikt kan worden, klonk Tom van der Lubbe van Viisi als muziek in de oren. Césare Peeren, de oprichter van Superuse Studios, heeft het design voor Viisi ontworpen én wist hiermee de Circular Design Award 2016 te winnen!

Gefeliciteerd met deze mooie prijs, Césare!
Césare: Bedankt! Ik ben ontzettend trots dat we dit jaar de Circular Design Award hebben binnengesleept met ons ontwerp voor Viisi.

2016-09-23-circular-design-award-2016-2

Voor jullie natuurlijk ook goed nieuws, Tom! Wat was de motivatie van Viisi voor een duurzaam interieur?
Tom: Wij vinden het erg belangrijk een bijdrage te leveren aan de duurzaamheid van onze planeet. We willen onze planeet graag goed achterlaten voor volgende generaties en zullen dus met z’n allen duurzamer moeten gaan leven.

Wat vinden jullie van de regeringsplannen van een volledig circulair Nederland in 2050?
Tom: Dat zou een belangrijke stap in de goede richting zijn! Als klein bedrijf met grote ambities proberen wij een impact te creëren door samen over het thema ‘duurzaamheid’ te spreken en te discussiëren. De architectuur van Superuse Studios en onze kantoorinrichting is een visueel startpunt voor een belangrijke discussie. We hopen dat we in de toekomst dan nog veel concreter een bijdrage aan de reductie van de CO2-uitstoot kunnen leveren.

Waar moeten we dan concreet aan denken?
Tom: Huizen zijn een belangrijke bron van CO2-uitstoot. Het kopen van een huis zien wij als een kans om met de koper te kijken in hoeverre de uitstoot door allerlei maatregelen verminderd kan worden. Wij zijn aan het analyseren hoe we op een zinvolle manier energieadvies in ons hypotheekadvies zouden kunnen integreren. Het einddoel is dat iedereen een CO2-neutrale woning kan hebben. Dat is natuurlijk nog ver weg, maar moet wel het doel zijn.

Waarom hebben jullie de verbouwing van jullie kantoor uitbesteed aan Superuse Studios?
Tom: Césare en ik kennen elkaar persoonlijk. Wij zijn in 1980 op de middelbare school bij elkaar in de klas gekomen en hebben altijd contact gehouden. Wat mij heel erg in hem fascineert, is dat hij sinds ik hem ken al druk bezig is om onze maatschappij duurzamer te maken. Zo zocht hij op school al naar nieuwe bestemmingen voor afval!

Met Superuse Studios gaat Césare veel verder dan hergebruik; hij gebruikt afval als bouwmateriaal. Dat is iets heel anders dan een stoel opknappen en nogmaals als stoel gebruiken. ‘Superuse’ is een begrip dat Superuse Studios zelf heeft uitgevonden. Hun innovatieve werkwijze vinden wij erg interessant én spannend. Ze denken buiten de kaders om zo innovatief mogelijke producten te leveren. Hierdoor ontstaan de meest bijzondere ideeën, waar wij absoluut geïnteresseerd in zijn.

2016-09-23-circular-design-award-2016-4

Mooie complimenten, Césare! Hoe pak je zo’n opdracht in eerste instantie op?
Césare: Ik begint altijd met een inventarisatie van de locatie waar de klant zich bevindt. Dit pak ik anders aan dan een doorsnee architect. Ik breng namelijk de locatie in brede zin in beeld: hoe ziet het gebouw er van binnen en buiten uit, waar worden de ruimten voor gebruikt, waar komt de zon op en hoe is het licht in het gebouw zijn aspecten waar ik me onder andere op focus. Pas als ik de locatie goed in beeld heb, kan ik aan de slag.

Daarnaast werk ik met materialen die zo dichtbij de locatie als mogelijk worden ‘geoogst’. Hiervan maak ik een oogstkaart, waarop bruikbaar afvalmateriaal van andere bedrijven uit de omgeving te zien is. Ook kijk ik altijd eerst op de locatie zelf of er bruikbaar materiaal (afval) ligt waarmee ik aan de slag kan. Op die manier voorkom ik transport en spaar ik het milieu. De beschikbare materialen bepalen in belangrijke mate het ontwerp.

Het ontwerp ontwikkel ik pas als ik de inventarisatie van de locatie en materialen compleet heb. In het geval van Viisi was veel tafeloppervlak en veel akoestisch materiaal nodig. Vervolgens kijk ik op de oogstkaart welke materialen daar het meest geschikt voor zijn.

Hoe heb je de wensen van Viisi vertaald naar circular design?
Césare: In heel goed overleg. Ik heb Viisi, zoals ik met al mijn klanten doe, in alle beslissingen meegenomen. Dat is onderdeel van mijn filosofie: luisteren naar de klant. Ik zie mezelf namelijk niet als kunstenaar maar als architect; ik maak toegepaste ontwerpen. Deze ontwerpen beoordeel ik altijd op de onderstaande criteria:

  • vervult het zijn functie?
  • kan het lang mee?
  • ziet het er goed uit?
  • past het in de bestaande omgeving?

Voor dit laatste criterium geldt dat ik luister met mijn ogen en oren. Ik voel hoe de omgeving en opdrachtgever in elkaar steken en stem mijn ontwerp daarop af. Bij Viisi wilde ik de warmere ruimtes (adviesruimtes, lunchruimte, seminarruimte) en de zakelijkere ruimtes (werkplekken) bijvoorbeeld goed op elkaar laten aansluiten.
Het is een onverwachte uitkomst dat we nu letterlijk van tafelbladen een vloer maken en van een bowlingbaan tafels! Afval bestaat niet; het zijn grondstoffen die zich op de verkeerde plaats en tijd bevinden. Soms moet je de functies dus letterlijk omdraaien om materialen weer een plek te geven.

Hoe heb je Viisi meegekregen in jouw ontwerpideeën?
Césare: Dat was niet zo moeilijk; Viisi stond overal voor open. Omdat wij Viisi vanaf het begin af aan hebben betrokken bij ons ontwerpproces, zijn alle beslissingen in goed overleg genomen. Toen wij het idee opperden van een trespa vloer waarop ‘Viisi’ in een artistiek jasje gezandstraald staat, was Viisi direct heel enthousiast. In de loop der jaren hebben wij het werken met trespa in combinatie met de zandstraaltechniek eigen gemaakt, waardoor wij dit nu als product van Superuse Studios kunnen aanbieden.

Waar wij niet eerder mee hebben gewerkt, zijn bowlingbanen. Ook dit materiaal was lokaal beschikbaar, namelijk in Hoofddorp. Om de gewenste lange tafels te maken, leken bowlingbanen mij het geschikte materiaal uit de oogstkaart. Dit had ik nooit van tevoren bedacht! Het is ook vrij uniek; er zijn op dit moment wel een paar bowlingbanen die worden afgebroken maar het is veel unieker materiaal dan het trespa. Dat zorgt ervoor dat het project, ook al is het van afval gemaakt, een chique uitstraling krijgt.

2016-09-23-circular-design-award-2016-3

Duurzaamheid is dus een belangrijk begrip voor jullie. Wat versta jij hier eigenlijk onder?
Césare: Duurzaamheid is een containerbegrip geworden. Volgens mij betekent het dat je de dingen die je maakt, zodanig maakt dat ze een positieve impact hebben op de natuur en de mens en dat ze de komende eeuw(en) blijven functioneren. De mens heeft genoeg kennis om de huidige maatschappij om te vormen tot een versie 2.0 die kan blijven voortbestaan in evenwicht met de natuur. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van doen. We weten allemaal dat we grondstoffen moeten sparen, maar toch putten we ze massaal verder uit. We zouden meer moeten hergebruiken, slimmer moeten omgaan met energie, globaal denken en lokaal doen.

Momenteel bouw ik in Drenthe een huis van biologisch materiaal en afvalmaterialen dat volledig zelfvoorzienend is in energie, water en voedsel. Met slim ontwerp is het mogelijk om met de huidige bevolking op de aarde samen te leven, mits we efficiënter met grondstoffen en energie omgaan.

Wat vinden jullie van de resultaten tot nu toe, Tom?
Tom: Ons interieur krijgt een heel eigen verhaal. De bowlingbaan die eerst op de grond lag, is nu een tafel en de tafelbladen liggen nu op de grond. Als het niet voor Superuse Studios was, zouden deze materialen bij het oud vuilnis zijn beland. Daarnaast is aan het design absoluut niet te zien dat het gemaakt is van afvalmateriaal. Kortom, we zijn heel enthousiast over de resultaten tot nu toe!